- Souhrn dopravních spojení pro pravidelnou dopravní obsluhu určených míst.

- Trasa tvořená sledem výchozí zastávka – nácestné zastávka – cílová zastávka obsluhovaná ve vymezené lokalitě sadou spojů. Označení linky je součástí jízdního řádu a každý spoj zajišťující přepravu cestujících musí být názvem linky označen na viditelném místě. Označení se zpravidla provádí pomocí linkových panelů určených pro cestující, a to tak, že

 

  • na čele vozu nebo soupravy je umístěn název linky a cílová zastávka

elektronický panel BUSE

resp. takto, přičemž musí být za čelním sklem také umístěna plastová cedule s názvem cílové zastávky dané linky


plastové cedule

tramvaj:
společně s jednosegmentovým BUSE panelem BS 210 (19x28 bodů


autobus:


trolejbus:

 

  • na boku vozu název linky, cílová zastávka a důležité nácestné zastávky, kterými linka projíždí po trase

elektronický panel BUSE


plastové cedule

tramvaj:
v tramvajovém provozu se již cedule, s výjimkou označení konečné zastávky, nevyužívají

autobus:


trolejbus:

 

  • na zádi vozu je umístěn název linky

elektronický panel BUSE


plastové cedule

tramvaj:
v tramvajovém provozu se již cedule, s výjimkou označení konečné zastávky, nevyužívají

autobus:


trolejbus:

 

  • uvnitř vozu je umístěn název linky, cílová stanice a důležité nácestné stanice buď pomocí plastové cedule, která má stejný obsah jako vnější boční plastová cedule nebo pomocí vnitřního BUSE panelu BS 120.

Informace byly dříve podávány cestujícím zejména pomocí plastových cedulí, na kterých byly informace zobrazeny černým písmem (dostatečné velikosti) na žlutém podkladě (výjimku tvoří pouze přímé spoje linek 31, 60 a 65, kde jsou informace zobrazeny červeným písmem na bílém podkladě). Od poloviny 90. let se postupně zavádí elektronický typ linkových panelů, tzv. BUSE panel, a to ve dvojím základním formátu:

vnitřní

 

  • vnitřní BUSE panel BS 120 (8x136 bodů) – zobrazuje název linky, cílovou zastávku, příští zastávku, aktuální zastávku, důležité nácestné zastávky, čas a zónu.
  • vnitřní BUSE panel BS 120 (8x120 bodů) – zobrazuje název linky, cílovou zastávku, příští zastávku, aktuální zastávku, důležité nácestné zastávky, čas a zónu.

vnější

 

  • Jednosegmentový BUSE panel BS 210 (19x28 bodů) – pouze název linky. Určen pro klasické čelo vozu T3 (doplněn konečnou zastávkou na plastové ceduli v kabině řidiče) nebo na záď vozu.

čelní nebo zadní panel BUSE

 

  • Čtyřsegmentový BUSE panel BS 210 (19x112 bodů) – název linky a další textové informace (cílová zastávka, důležité nácestné zastávky). Určen pro čelo vozu nebo boční orientaci. Používá se u tramvají všech typů kromě čelního panelu vozů Astra a TRIO, všech autobusů a trolejbusů

čelní čtyřsegmentový panel BUSE

 

  • Pětisegmentový BUSE panel BS 210 (19x140 bodů) – název linky a další textové informace (cílová zastávka, důležité nácestné zastávky). Určen pro čelo vozu. Používá se u tramvají typu Astra, TRIO a u všech autobusů a trolejbusů.

čelní pětisegmentový panel BUSE

Linka bývá vypravována v pravidelných schématech, která jsou zpravidla:

 

  • Pracovní denPondělí až pátek v rozsahu provozu cca 04:3023:00, začíná ranním výjezdem vozů z vozoven, končí odpoledním zátahem vozů do vozoven.
  • Sobota/neděle/sobota+neděle - Víkendový provoz cca 04:3023:00, začíná ranním výjezdem vozů z vozoven, končí odpoledním zátahem vozů do vozoven. Většina linek má jízdní řád pro sobotu i neděli stejný, existují však výjimky, a to zpravidla pro linky, které mohou mít posílen provoz v sobotu dopoledne nebo v neděli odpoledne
  • Noční provozCelotýdenní noční provoz mezi cca 22:30 04:30

Mimořádné vypravení – V době výluky, jako posila provozu podle standardního jízdního řádu, při mimořádné situaci. Pokud je spoj vypraven jako posila (např. mimořádný svoz/rozvoz cestujících k fotbalovému nebo hokejovému utkání), zpravidla nemívá na linkové orientaci označenu linku, které je spoj nápomocen (protože je to výjimka proti stabilnímu jízdnímu řádu), ale je označen jako vsuvka (logo dopravního podniku nebo text Vs) a doplněn cílovou zastávkou (příp. významnými nácestnými zastávkami na trase na bočním panelu).

čelní panely




Linka může být provozována v následující úsecích pracovního dne:

 

  • Ranní špička – výjezd z vozoven, čas cca 04:30 až 08:00.
  • Ranní sedlo – po ukončení ranní špičky se část spojů vrací do vozoven, 08:00 až 13:30.
  • Odpolední špička – část vozů opět výjezd z vozoven pro posílení linek pro odpolední špičku, 13:30 až 18:00.
  • Večerní provoz - po ukončení odpolední špičky se část spojů vrací do vozoven, 18:00 až 22:30, přičemž linka může mít omezení dvoustupňové – část kurzů zatahuje již kolem 20:00 a interval se až do 22:30 prodlužuje na dvojnásobek.

Při výluce:

je vozidlo ve výluce označeno názvem linky (nad ním textem Výluka), konečnou zastávkou, případně důležitými zastávkami na trase na bočním panelu

čelní panel

je náhradní doprava označena

 

  • názvem hrazené linky, konečnou zastávkou a textem náhradní doprava za tramvaj / trolejbus při hrazení jedné linky nebo písmenem X před názvem hrazené linky pokud je linka odkloněna a náhradní doprava hradí původní odkloněnou linkou nepojížděný úsek

čelní panely


 

  • jiným označením(např. piktogramem tramvaje, konečnou zastávkou a textem náhradní doprava za tramvaj / trolejbus

čelní panely


Linky NAD jsou interně (nikoliv ve styku s cestujícími) označeny jako normální linky :

  • č. 530 - 549, pokud byla výluka objednána cizí firmou
  • č. 990 - 996, pokud se jedná o výluku DPO

Denní vs. noční linky:

Na rozdíl od jiných měst, v Ostravě není přísné rozdělení názvů linek na denní a noční. Pokud je linka provozována jako celodenní, pak mívá zpravidla stejnou trasu a stejné označení během celých 24 hodin provozu, rozdíl je pouze ve frekvenci spojů během jednotlivých částí dne. V provozu jsou však i tramvajové linky č. 18 a 19, autobusová linka č. 43 a trolejbusová č. 111, které jsou provozovány pouze v noci.

Anketa

chtěli by jste se registrovat do sutěžebuse panelů?

Ano!!!!! (28)
97%

Ne!!!! (1)
3%

Celkový počet hlasů: 29


http://dp-ostrava.webnode.cz/